Učiteľstvo fyziky v kombinácii
Magisterský študijný program
Študijný odbor: | Učiteľstvo a pedagogické vedy |
Forma štúdia: | denná |
Štandardná dĺžka štúdia: | 2 roky |
Jazyk štúdia: | slovenský a anglický |
Garant: | doc. RNDr. Peter Demkanin, PhD. (fyzika) |
Spolugaranti: | doc. PaedDr. Klára Velmovská, PhD. doc. PaedDr. Viera Haverlíková, PhD. doc. PaedDr. RNDr. Zuzana Haláková, PhD. doc. RNDr. Štefan Karolčík, PhD. |
Nadväzuje na študijné programy: | bakalársky študijný program Učiteľstvo fyziky v kombinácii |
Študijné programy učiteľstva sa študujú v kombinácii dvoch predmetov. Fyziku je možné študovať v kombinácii s matematikou alebo informatikou. Filozofická fakulta UK ponúka aj kombináciu učiteľstvo filozofie a fyziky.
Charakteristika študijného programu
Absolvent 2. stupňa vysokoškolského štúdia učiteľstva fyziky v kombinácii v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy je spôsobilý na výkon povolania kvalifikovaného učiteľa aprobačných predmetov jeho špecializácie na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. V zmysle Zákona č. 138/2019 Z.z. §28 ide o zaradenie do kariérového stupňa začínajúci pedagogický zamestnanec, ktorý má rozsiahle vedomosti a skúsenosti z oblasti vyučovania. Ovláda rozšírený obsah disciplín svojej špecializácie, ako aj obsah viacerých psychologických a pedagogických disciplín. Pedagogickú spôsobilosť získava v rámci prípravy pri absolvovaní predmetov pedagogicko-psychologického základu, všeobecnej a odborovej didaktiky príslušných aprobačných predmetov a počas súvislej pedagogickej praxe v každom ročníku 2. stupňa vysokoškolského štúdia v celkovom rozsahu minimálne 10 týždňov pod dohľadom erudovaných odborníkov z praxe. Zvláda samostatné plánovanie a projektovanie výučby v školskej triede, jej realizáciu a reflexiu v profilových vzdelávacích oblastiach. V rámci výberových predmetov je možnosť rozvíjať sa aj smerom k plneniu úloh spojených s popularizáciou prírodovedných disciplín a úloh súvisiacich s neformálnym a informálnym vzdelávaním.
Čo vás čaká v študijnom programe?
Študijný podprogram je tvorený tak, aby spoločne s podprogramom zameraným na získanie ďalšej aprobácie a všeobecným pedagogickým základom tvorili kompaktný študijný program.
V súlade s tradíciami prípravy budúcich učiteľov fyziky podprogram rozvíja didaktický systém učiva fyziky – najmä vybrané vedomosti, zručnosti a schopnosti potrebné pre začínajúceho učiteľa fyziky.
Vedomosti, schopnosti a zručnosti študentov priamo súvisiace s povolaním učiteľ sú rozvíjané predmetmi Didaktika fyziky (1) a (2); Praktikum školských pokusov; Metódy riešenia fyzikálnych úloh; Súčasné trendy v didaktike fyziky. V štúdiu je zaradený rozširujúci kurz VŠ fyziky pre budúcich učiteľov fyziky (Teoretická fyzika; Vybrané kapitoly z modernej fyziky; Astronómia a meteorológia). Dôraz je venovaný širokej škále možností profilovania študentov prostredníctvom výberu povinne voliteľných a výberových predmetov.
Záverečné práce
Diplomovou prácou má študent preukázať schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky založené na súčasnom stave vedy a tvorivo ich uplatňovať, používať a rozvíjať. Záverečnú prácu vypracuje študent pod vedením vedúceho záverečnej práce. Učitelia podprogramu učiteľstvo fyziky v kombinácii riešia viaceré výskumné úlohy a v rámci individuálneho prístupu k záujmom jednotlivých študentoch ponúkajú témy záverečných prác odpovedajúce vízii rozvoja vybraných aspektov fyzikálneho vzdelávania.
Príklady úspešných záverečných prác našich študentov:
- Vyučovacia sekvencia zameraná na upravenie žiackych predstáv o skladaní rýchlostí (Mgr. Linda Valkovičová)
- Kontext hudba a klávesové hudobné nástroje v rozšírenom vyučovaní fyziky na gymnáziu (Mgr. Michal Kukula)
- Žiacke predstavy o teple a tepelných javoch (Mgr. Martina Talianová)
- Kritické myslenie a fyzikálne úlohy (Mgr. Anna Trúsiková)
- Metodické materiály k téme Vlhkosť vzduchu (Mgr. Ágnes Bazso)
Uplatnenie absolventov
Absolventi magisterského študijného programu Učiteľstvo a pedagogické vedy, podprogramu Učiteľstvo fyziky v kombinácii majú uplatnenie najmä ako Pedagogický zamestnanec, kategória učiteľ. Absolventi nachádzajú uplatnenie tiež v organizáciách neformálneho a informálneho prírodovedného vzdelávania a v iných organizáciách pri vzdelávaní zamestnancov týchto organizácií.