Učiteľstvo fyziky v kombinácii
Bakalársky študijný program
Študijný odbor: | Učiteľstvo a pedagogické vedy |
Forma štúdia: | denná |
Štandardná dĺžka štúdia: | 3 roky |
Jazyk výučby: | slovenský a anglický |
Garant: | doc. RNDr. Peter Demkanin, PhD. (fyzika) |
Spolugaranti: | doc. PaedDr. Klára Velmovská, PhD. doc. PaedDr. Viera Haverlíková, PhD. doc. PaedDr. RNDr. Zuzana Haláková, PhD. doc. RNDr. Štefan Karolčík, PhD. |
Nadväzujúce študijné programy: | magisterský študijný program Učiteľstvo fyziky v kombinácii |
Študijné programy učiteľstva sa študujú v kombinácii dvoch predmetov. Fyziku je možné študovať v kombinácii s matematikou alebo informatikou. Filozofická fakulta UK v spolupráci s našou fakultou ponúka štúdium učiteľstva v kombinácii filozofia - fyzika.
Charakteristika študijného programu
Študent v študijnom programe učiteľstvo v kombinácii s fyzikou v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy nadobudne počas svojho trojročného bakalárskeho štúdia primerané vedomosti z problematiky edukačných vied a spoločenských a legislatívnych súvislostí výchovy a vzdelávania, základy psychologickej gramotnosti učiteľa a rozvinie svoje digitálne zručnosti, spojené s účinným, efektívnym a primeraným využívaním technológií vo vzdelávaní. Príprava študentov učiteľstva fyziky v kombinácii v študijnom odbore 38 Učiteľstvo a pedagogické vedy v rámci 1. stupňa vysokoškolského štúdia je základným predpokladom pre pokračovanie v štúdiu na 2. stupni vysokoškolského štúdia v príslušnom študijnom odbore a programe a pre získanie plnej kvalifikácie na vykonávanie profesie učiteľa. Podprogram učiteľstvo fyziky je pripravený na základe poznania súčasných, vo svete uznávaných prístupov. Povinné predmety sú koncipované v duchu transformačného prístupu k príprave budúceho učiteľa. V tomto prístupe patrí medzi ťažiskové didaktický systém učiva, čo je syntetizovaná oblasť poznatkov učiteľa fyziky. Základný vysokoškolský kurz fyziky obsahuje aj témy súvisiace s vyučovaním fyziky na základnej a strednej škole a zároveň základný kurz didaktiky fyziky obsahuje aj témy nad rámec cieľových požiadaviek pre maturantov z fyziky. Absolvent disponuje poznatkami a skúsenosťami o výchove, vzdelávaní všeobecne a fyzikálnom vzdelávaní z pedagogických a psychologických disciplín explicitne súvisiacich s výkonom učiteľského povolania (vývinová a edukačná psychológia, teória výchovy, všeobecná didaktika, školský manažment), z bakalárskeho kurzu fyziky pre učiteľov, dokáže ich uvádzať do širšieho kontextu, prepájať a aplikovať ich pod vedením skúsených odborníkov, cvičných učiteľov. Rozumie súvislostiam medzi teóriou vyučovania a pedagogickou praxou. Má zručnosti s využívaním digitálnych technológií vo vyučovacom procese všeobecne, i vo vyučovaní fyziky. Podobne je rozvinutý i v druhej predmetovej aprobácii.
Čo vás čaká v študijnom programe?
Študijný podprogram je tvorený tak, aby spoločne s podprogramom zameraným na získanie ďalšej aprobácie a všeobecným pedagogickým základom tvoril kompaktný študijný program. V súlade s tradíciami prípravy budúcich učiteľov fyziky podprogram rozvíja didaktický systém učiva fyziky – najmä vybrané vedomosti, zručnosti a schopnosti potrebné pre začínajúceho učiteľa fyziky. Ďalšie vedomosti, zručnosti a schopnosti sú rozvíjané v následnom magisterskom stupni. V štúdiu je zaradený kurz VŠ fyziky pre budúcich učiteľov fyziky (Mechanika, Elektrina a magnetizmus, Molekulová fyzika a termodynamika, Vlnenie a optika, Atómová a jadrová fyzika). Tento je doplnený predmetmi rozvíjajúcimi schopnosti študentov využívať prostriedky vyššej matematiky vo fyzike. Súčasne s predmetmi VŠ kurzu fyziky sú zaradené aj predmety syntetizujúce vedomosti študentov získané na strednej a základnej škole (Školská fyzika 1 a 2, Školské pokusy z fyziky). Postupný prechod študentov od role študenta k roli učiteľa je realizovaný v predmetoch Úvod do školských pokusov a Úvod do didaktiky fyziky. Študijný plán sa skladá z povinných, povinne voliteľných a výberových predmetov. Medzi povinné sú zaradené predmety nevyhnutné pre naplnenie stanoveného profilu absolventa učiteľstva fyziky v kombinácii. Výberové predmety umožňujú rozšírenie profilu absolventa smerom k vnímaniu fyziky ako súčasti prírodovedného vzdelávania, k prehĺbeniu vnímania fyziky v netradičných situáciách, k rozvoju v oblasti tvorby textov, úloh a multimédií v komunikácii fyzikálnych poznatkov, k popularizácii vedy a k neformálnemu i informálnemu vzdelávaniu. Výberové predmety okrem iného umožňujú doplnenie vzdelania potrebného k zvládnutiu povinných predmetov alebo rozšírenie vzdelania pre študentov s vyššími vstupnými vedomosťami alebo pre študentov so zvýšeným záujmom o niektorú z oblastí učiteľstva fyziky.
Záverečné práce
Bakalárskou prácou študent preukazuje schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a používať ich. Záverečnú prácu vypracováva študent pod vedením vedúceho záverečnej práce. Učitelia podprogramu učiteľstvo fyziky v kombinácii riešia viaceré výskumné úlohy a v rámci individuálneho prístupu k záujmom jednotlivých študentoch ponúkajú témy záverečných prác odpovedajúce vízii rozvoja vybraných aspektov fyzikálneho vzdelávania.
Príklady úspešných záverečných prác našich študentov:
- Tvorba súpravy pomôcok pre vyučovanie vybranej časti fyziky (Linda Valkovičová, 2020)
- Rozvíjanie spôsobilostí vnímať zákonitosti exponenciálnej funkcie vyučovaním fyziky na ZŠ a SŠ (Adam Slovák, 2020)
- Geometrická optika na rôznych stupňoch prírodovedného vzdelávania (Anna Erdziaková,2016)
- Meranie tlaku s využitím digitálneho multimetra (Peter Jančár, 2009)
Uplatnenie absolventov
Absolventi bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo a pedagogické vedy, podprogramu Učiteľstvo fyziky v kombinácii majú uplatnenie najmä v magisterskom štúdiu, v ktorom môžu získať kvalifikáciu Pedagogický zamestnanec, kategória učiteľ. Absolventi sú pripravení vykonávať pozíciu pedagogický asistent (asistenta učiteľa), nekvalifikovaný učiteľa (podľa platnej legislatívy) a podporný a pomocný personál a ako lektor v školských a mimoškolských zariadeniach. Absolventi nachádzajú uplatnenie tiež v organizáciách neformálneho a informálneho prírodovedného vzdelávania a v iných organizáciách pri vzdelávaní zamestnancov týchto organizácií.