Teória vyučovania fyziky
Doktorandský študijný program
Študijný odbor: | Fyzika |
Forma štúdia: | denná alebo externá |
Štandardná dĺžka štúdia: | denná forma 4 roky |
Garant: | |
Nadväzuje na študijné programy: | magisterský študijný program Učiteľstvo fyziky v kombinácii |
Charakteristika študijného programu
Doktorandské štúdium v teórii vyučovania fyziky, tak ako každé iné doktorandské štúdium, je vedeckou prípravou a teda doktorand po jeho absolvovaní bude schopný samostatne vedecky pracovať v teórii vyučovania fyziky. Absolventi ovládajú poznatky z metodológie a metodiky výskumu v teórii vyučovania fyziky a v príbuzných odboroch. Rozumejú a chápu podstatné fakty, princípy a teórie týkajúce sa vyučovacieho procesu a procesu neformálneho a informálneho prírodovedného vzdelávania, používajú pojmy súvisiace s týmito oblasťami. Poznajú vybrané smery rozvoja teórie vyučovania fyziky vo svete. Absolventi sú schopní tvorivo využívať znalosti na identifikovanie, analyzovanie a riešenie problémov v prírodovednom vzdelávaní. Dokážu samostatne reflektovať a sebareflektovať prácu v teórii vyučovania fyziky a kvalifikovane posudzovať jej kvalitu a efektívnosť. Sú schopní kooperovať s učiteľmi prírodovedných predmetov z praxe, s pracovníkmi venujúcim sa všetkým oblastiam školy (napr. edukačná psychológia, sociológia), ako aj s pracovníkmi z fyzikálneho výskumu (na úrovni popularizácie výsledkov fyzikálneho výskumu).
Čo vás čaká v študijnom programe?
Štúdium prebieha podľa individuálneho študijného plánu. Na základe odporúčaného študijného plánu školiteľ zostaví individuálny plán a predloží ho na schválenie odborovej komisii zriadenej podľa vnútorného predpisu fakulty. Študijný program pozostáva zo študijnej a vedeckej časti, ktoré sú doplnené predmetmi všeobecnej časti a pedagogickej časti.
Poznanie študentov v oblasti teórií prírodovedného vzdelania a vzdelávania, plánovaní, metód a organizačných foriem vzdelávania a metodológii vied o výchove, pedagogickej diagnostike je rozvíjané najmä v predmetoch Modelovanie vo vyučovaní fyziky, Technika školského experimentu. Toto poznanie je ďalej rozvíjané smerom k didaktickej analýze fyzikálneho učiva, príprave učebných textov a ďalších multimediálnych digitálnych vzdelávacích objektov, metodických materiálov a tiež populárnovedeckých článkov v predmete Kurz tvorby učebného textu a pedagogických dokumentov.
Predmety Experimentálna fyzika a Vybrané kapitoly z modernej fyziky sú zamerané na rozvoj schopností študentov reflektovať nové fyzikálne poznatky, uplatňovať metakognitívne prístupy a aplikovať teórie prírodovedného vzdelávania. Dôležitou súčasťou študijnej časti je aj predmet Pedagogický experiment a jeho vyhodnotenie, venuje sa najmä pedagogickej diagnostike na úrovni vzdelávacieho systému, zároveň však dáva študentom nástroje pre úspešnú prácu vo vedeckej časti programu a pre komunikáciu s odborníkmi z príbuzných, najmä pedagogických, psychologických a sociologických oblastí.
Vo vedeckej časti študenti realizujú výskum v oblasti vybraného vedeckého problému z odboru teória vyučovania fyziky, pričom realizujú všetky relevantné štandardy a procedúry vedeckého výskumu a aplikujú metódy teórie vyučovania fyziky a príbuzných odborov.
Štipendiá doktorandského štúdia
Doktorand v dennej forme štúdia s trvalým pobytom v členskom štáte EÚ má počas štandardnej doby trvania štúdia nárok na štipendium, ktoré začne poberať po zápise na štúdium. Výšky mesačného štipendia sú určené podľa tabuliek v zákone č. 553/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov:
- doktorand pred dizertačnou skúškou: 807,50 EUR (6. platová trieda, 1. stupeň)
- doktorand po dizertačnej skúške: 940,50 EUR (7. platová trieda, 1. stupeň)
Zo štipendia sa podľa súčasných zákonov neplatia dane ani odvody.
Doktorandské štúdium je ekvivalent práce na plný úväzok a vo väčšine prípadov nie je vhodné ani možné absolvovať denné doktorandské štúdium v kombinácii s iným pracovným úväzkom. V prípade štúdia popri zamestnaní je vhodné voliť externú formu štúdia. Povinnosti doktorandov v dennej forme zahŕňajú podiel na pedagogickej činnosti (vedenie cvičení, opravovanie písomných prác a pod.) podľa rozvrhu určeného na príslušnej katedre.
Témy dizertačných prác na akademický rok 2022/2023
- Aplikácia vybraných prístupov matematizácie do fyzikálneho vzdelávania na základnej škole
(školiteľ: doc. RNDr. Peter Demkanin, PhD.) - Analysis of selected approaches to mathematization in physics education at lower secondary school
(školiteľ: doc. RNDr. Peter Demkanin, PhD.) - Rozvíjanie kritického myslenia ako súčasť vyučovania fyziky na strednej škole
(školiteľ: doc. PaedDr. Klára Velmovská, PhD.) - Posilnenie predmetového a koherentného rozmeru plánovania vyučovacích hodín budúcich učiteľov matematiky
(školiteľ: doc. PaedDr. Mária Slavíčková, PhD.) - Neformálne vzdelávanie ako výskumné laboratórium
(školiteľ: doc. Mgr. PaedDr. Viera Haverlíková, PhD.) - Non-Formal Education as a Research Laboratory
(školiteľ: doc. Mgr. PaedDr. Viera Haverlíková, PhD.)
Abstrakty dizertačných prác
Do akademického roka 2019/2020 sa odovzdávali autoreferáty dizertačných prác (rozsiahlejšie dokumenty v jazyku dizertačnej práce).