Teória vyučovania informatiky
Doktorandský študijný program
Študijný odbor: | Informatika |
Forma štúdia: | denná alebo externá |
Štandardná dĺžka štúdia: | denná forma 4 roky |
Jazyk štúdia: | slovenský a anglický |
Garant: | |
Spolugaranti: | doc. RNDr. Zuzana Kubincová, PhD. |
Nadväzuje na študijné programy: | magisterský študijný program Učiteľstvo informatiky v kombinácii |
Charakteristika študijného programu
Doktorandské štúdium v odbore Teória vyučovania informatiky je prirodzenou reakciou na mimoriadny nárast záujmu rozvinutých vzdelávacích systémov o adekvátny rozvoj moderného informatického myslenia a poznania žiakov, a to už od primárneho vzdelávania a s jasným rozlíšením rozvoja vlastnej informatiky a komplexnej digitálnej gramotnosti. Svojim tretím stupňom má Teória vyučovania informatiky poskytnúť vedecké vzdelanie potrebné pre výskum v oblasti vyučovania informatiky a rozvoja informatického myslenia. Má pripraviť odborníkov pre samostatnú tvorivú prácu a edukačný výskum vzdelávacích prostredí, inovatívnych pedagogických intervencií a bádateľsky orientovaných nástrojov. Má kvalifikovane rozvinúť potenciál absolventov v hľadaní a overovaní konštruktivistických didaktických foriem, metód a potrieb školskej informatiky vo všetkých stupňoch vzdelania. Absolventi tohto odboru dokážu projektovať, skúmať a vyhodnocovať koncepcie vyučovania informatiky, dokážu navrhovať, implementovať a analyzovať inovácie vzdelávacieho obsahu, transformovať všeobecné vzdelávacie ciele do konkrétnych obsahov a kvalifikovane posudzovať ich vývinovú primeranosť a efektívnosť, nachádzajú cesty na implementáciu príležitostí na rozvoj tvorivosti a humanizácie vzdelávania v priestore informatického vzdelávania.
Absolvent predkladaného študijného programu:
- ovláda základy modernej pedagogiky a psychológie, najmä tie, ktoré súvisia s vyučovaním na základných a stredných školách a s teóriu svojho odboru,
- získa moderné metodologické vedomosti o teórii vyučovania informatiky,
- osvojí si zásady samostatnej a tímovej vedeckej práce, vedeckého formulovania problémov, naučí sa prezentovať získané výsledky, a to aj na medzinárodnej úrovni,
- dokáže tvorivo aplikovať nadobudnuté poznatky v praxi, získa schopnosť tvoriť a pedagogicky skúmať prostredia, nástroje, formy a metódy školskej informatiky vo všetkých stupňoch vzdelania (vrátane celoživotného vzdelávania),
- nájde uplatnenie v profesiách súvisiacich s vyučovaním informatiky (na všetkých stupňoch vzdelávania) a s výskumom v Teórii vyučovania informatiky,
- dokáže viesť menšie kolektívy vedeckých a výskumných pracovníkov a prevziať zodpovednosť za komplexné riešenia výskumných problémov,
- dokáže navrhovať, implementovať, testovať a analyzovať nové koncepcie vyučovania informatiky a rozvoja algoritmického myslenia,
- je schopný sledovať najnovšie vedecké a výskumné trendy vo vlastnom odbore a dopĺňať i aktualizovať svoje vedomosti formou celoživotného vzdelávania,
- dokáže vo svojej práci uplatňovať právne, spoločenské, etické a ekonomické aspekty svojej profesie.
Čo vás čaká v študijnom programe?
Študijný program Teória vyučovania informatiky pozostáva z troch hlavných častí (línií) – študijnej, vedeckej a pedagogickej (pod názvom ďalšie aktivity) a prebieha podľa individuálneho študijného plánu zostaveného školiteľom a schváleného Radou študijného programu Teória vyučovania informatiky. V rámci študijnej časti je zaradené individuálne štúdium literatúry súvisiacej s témou dizertačnej práce. Výber tejto literatúry prebieha v rámci konzultácií študenta, školiteľa a garanta štúdia. Detailnejšie o každej z týchto častí píšeme nižšie, po vlastnom študijnom pláne.
Povinne voliteľné predmety predstavujú rozvoj vedomostí študenta v oblastiach širších, než je zameranie vlastnej témy dizertačnej práce. Cieľom skladby povinne voliteľných predmetov je umožniť študentom v spolupráci s vyučujúcimi týchto predmetov rozvinúť svoje schopnosti orientovať sa v súčasných teóriách súvisiacich s Teóriou vyučovania informatiky, rozvinúť spôsobilosti porozumieť vedeckým článkom z oblasti, klásť si vhodné výskumné otázky a formulovať primerané, ambiciózne a dizertabilné výskumné problémy. Študent si vyberá zo širšej ponuky predmetov, minimálne však musí v tejto skupine predmetov získať 42 kreditov. Očakáva sa, že tieto predmety absolvuje v prvých štyroch semestroch štúdia. Každý z predmetov je realizovaný formou trojhodinového kurzu, ktorý je doplnený samostatnou prácou študentov s vedeckou literatúrou a prácou v školách alebo špecializovaných učebniach našej katedry. Výberom predmetov je zabezpečený rozvoj študenta v oblasti informatiky a informatického vzdelávania, rozvoj v plánovaní metód a organizačných foriem vzdelávania a metodológii vied o výchove, v pedagogickej diagnostike, didaktickej analýze učiva, príprave učebných textov a ďalších (napr. softvérových) vzdelávacích prostredí, metodických materiálov, a tiež v oblasti súčasného edukačného výskumu v školskej informatike.
Začiatkom 4. semestra študent odovzdáva písomnú prácu k dizertačnej skúške a v priebehu tohto semestra prácu obhajuje, a tiež absolvuje dizertačnú skúšku. Od piateho semestra sa študent primárne zameriava na svoju vedeckú prácu. Obhájením plánov výskumu prezentovaných v písomnej práce k dizertačnej skúške je pripravený realizovať svoj výskumný zámer, a to vhodne zvolenou metódou či dizajnom výskumu. V spolupráci so školiteľom a s ďalšími pracovníkmi a kolegami prezentuje čiastkové výsledky práce pred odbornou verejnosťou. Podmienka na minimálny počet kreditov 42 v tomto bloku zaručuje, že študent získa skúsenosti aj s prezentovaním čiastkových výsledkov svojej práce ústnou i písomnou formou pred domácim i medzinárodným publikom.
Uplatnenie absolventov
Absolventi nášho študijného programu našli uplatnenie ako vysokoškolskí učitelia, najmä ako didaktici informatiky zapojení do prípravy budúcich učiteľov (napr. na PF UPJŠ v Košiciach, FPV UKF v Nitre, FMFI UK v Bratislave, PF TU v Trnave či FEL ČVUT v Prahe), ďalej ako inovatívni a širokou informatickou komunitou akceptovaní učitelia informatiky na 2. stupni ZŠ a na SŠ, riaditelia škôl, spolupracovníci ŠPÚ, zamestnanci v rôznych inštitúciách zameraných na neformálne vzdelávanie alebo vzdelávanie dospelých a pod.
Štipendiá doktorandského štúdia
Doktorand v dennej forme štúdia s trvalým pobytom v členskom štáte EÚ má počas štandardnej doby trvania štúdia nárok na štipendium, ktoré začne poberať po zápise na štúdium. Výšky mesačného štipendia sú určené podľa tabuliek v zákone č. 553/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov:
- doktorand pred dizertačnou skúškou: 1025,50 EUR (6. platová trieda, 1. stupeň)
- doktorand po dizertačnej skúške: 1 194 EUR (7. platová trieda, 1. stupeň)
Zo štipendia sa podľa súčasných zákonov neplatia dane ani odvody.
Doktorandské štúdium je ekvivalent práce na plný úväzok a vo väčšine prípadov nie je vhodné ani možné absolvovať denné doktorandské štúdium v kombinácii s iným pracovným úväzkom. V prípade štúdia popri zamestnaní je vhodné voliť externú formu štúdia. Povinnosti doktorandov v dennej forme zahŕňajú podiel na pedagogickej činnosti (vedenie cvičení, opravovanie písomných prác a pod.) podľa rozvrhu určeného na príslušnej katedre.
Zoznam školiteľov
doc. RNDr. Ľudmila Jašková, PhD.
prof. RNDr. Róbert Jajcay, DrSc.
doc. RNDr. Tatiana Jajcayová, PhD.
prof. RNDr. Ivan Kalaš, PhD.
doc. RNDr. Zbyněk Kubáček, CSc.
doc. RNDr. Zuzana Kubincová, PhD.
doc. RNDr. Dana Pardubská, CSc.
doc. RNDr. Ľubomír Salanci, PhD.
doc. PaedDr. Mária Slavíčková, PhD.
prof. Ing. Veronika Stoffová, CSc.
doc. PaedDr. Monika Tomcsányiová, PhD.
PaedDr. Peter Vankúš, PhD.
Témy dizertačných prác na akademický rok 2024/2025
- Umelá inteligencia ako atraktívna téma pre študentov sekundárneho vzdelávania
(denné alebo externé štúdium)
(školiteľka: doc. RNDr. Ľudmila Jašková, PhD.) - Programovacie koštrukty vo výučbe programovania na 1. stupni ZŠ
(denné štúdium)
(školiteľ: prof. RNDr. Ivan Kalaš, PhD.) - Informatika na ZŠ a rozvoj štrukturálneho myslenia
(školiteľ: prof. RNDr. Ivan Kalaš, PhD.) - Hodnotenie tímovej práce vo vyučovaní informatiky
(školiteľka: doc. RNDr. Zuzana Kubincová, PhD.) - Analýza vyučovacích hodín matematiky a informatiky v rámci zvyšovania odbornosti pedagógov
(školiteľka: doc. PaedDr. Mária Slavíčková, PhD.) - Vyučovanie programovania v sekundárnom vzdelávaní
(denné štúdium)
(školiteľka: doc. PaedDr. Monika Tomcsányiová, PhD.)
Abstrakty dizertačných prác
Do akademického roka 2019/2020 sa odovzdávali autoreferáty dizertačných prác (rozsiahlejšie dokumenty v jazyku dizertačnej práce).