Fakulta matematiky, fyziky
a informatiky
Univerzita Komenského v Bratislave

Kurz angličtiny pre doktorandov

 

SK:

Autorky kurzu: PhDr. Alena Zemanová

                       Mgr. Simona Tomášková, PhD

 

Kurz na úrovni CEFR C1 je zameraný na potreby doktorandského štúdia (príprava prezentácie, tvorba akademického textu a písanie článkov, písanie životopisu a príprava na pracovný pohovor, a.i.). Súčasťou náplne kurzu je aj aktivácia hovorenej angličtiny formou konverzácie na akademické témy.

Na uznanie absolvovania kurzu je potrebná 80% účasť na cvičeniach a výstupy uvedené nižšie v sylaboch pre jednotlivé semestre.

Sylabus kurzu:                                                    .

Zimný semester:

  • práca s textom, koherentnosť a kohézia súvislého textu
  • slovná zásoba a štruktúra akademického textu
  • opakovanie gramatických javov, ktoré sú tradičnými zdrojmi chýb ( slovesné časy, členy, vzťažné vety)
  • písanie štrukturovaného CV, predložky
  • motivačný list, nácvik pracovného pohovoru
  • konverzácia na akademické témy

Výstupom 1. semestra kurzu je krátky  (2 strany) článok o doktorandskom projekte, resp. o príbuznej téme s dôrazom na formálnu stránku.

 Letný semester:

  • teoretická príprava prezentácie doktorského projektu, schéma prezentácie, relevantná frazeológia
  • praktická príprava prezentácie doktorského projektu, nácvik výslovnosti, prax v rozprávaní pred publikom
  • aktivácia hovorenej angličtiny formou voľnej konverzácie
  • relevantná slovná zásoba: vyjadrenie súhlasu a nesúhlasu, porovnanie dát, vyjadrenie súvislosti, vyvodenie záveru, interpretácia štatistických údajov, popis schémy a grafu  

Výstupom 2. semestra je 15 minútová prezentácia projektu. Prezentácie sa robia v druhej polovici semestra na cvičeniach.  

 EN:

The course is focused on relevant skills and practice and is based on long-term graduate students´needs analysis. For admission to the course the grad student must prove upper-intermediate or advanced knowledge of English. The enrollment in a class results from the performance in the placement test.

To accomplish the course and be granted the credits, the students are expected to  attend at least 80% of the classes and complete assignments as stated below in the brief syllabus of the course.

Brief syllabus of the course:

1st semester:

  • vocabulary linked with research and academic studies
  • CV, application and job interview
  • structure and phraseology of academic texts
  • coherence and cohesion of academic papers
  • revision of advanced grammar (tenses, passive, articles, countable and uncountable nouns, relative clauses, etc.)
  • conversation on academic topics

The output of the first semester is a 2-page-long article introducing the student´s PhD research project.

2nd semester:

  • theory beyond public presentations, presentation structure, relevant phrases
  • practical preparation for a presentation, experience of speaking before an audience, pronunciation and intonation practice
  • relevant vocabulary (presenting opinion, agreement and disagreement, comparison, conclusion, presenting graphs, statistics interpretation, etc.)
  • conversation on academic topics

The output of the 2nd semester is a 15-minute presentation of the PhD project. The presentations are held in the classes in the second part of the semester.

 

Materiáy, používané v kurze. Topics covered by the course:

  • What is special about academic English
  • Research and study aims
  • Code of Practice for the PhD Studies at the Cambridge University
  • Formal correspondence patterns
  • Application letter
  • Job interview
  • Organizing your writing
  • Getting the paragraph right - Coherence
  • Linking parts of a text
  • Abstract
  • Exploiting sources - Quotations, plagiarism 
  • Structuring a presentation
  • Different stages of a presentation - Starting a presentation
  • How not to spoil your presentation
  • Slide layout
  • Describing research methods
  • Comparing and contrasting
  • Connecting data and evidence
  • Giving opinion
  • Expressing degrees of certainty
  • Expressing cause and purpose 
  • Presenting graphs and diagrams
  • Presenting statistics
  • Summary and conclusion
  • Grammar and structure: Tenses, Conditionals, Relative clauses, Participle clauses, Passive, Compound nouns